Gezondere horecabeleid

Het gezondere horecabeleid van De Badgast (Leeghwaterbad)

De Badgast en Spurd vinden het belangrijk dat het aanbod en de uitstraling in het Leeghwaterbad gezonder is, omdat dit bijdraagt aan de gezonde ontwikkeling en leefstijl van onze leden en bezoekers. Daarom werkt de (verpachte) horeca volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines die zijn opgesteld door het Voedingscentrum. We maken hiermee de gezondere keuze de makkelijke keuze.

De horeca heeft de volgende basis:

  • De horeca biedt in elke productgroep minstens één betere keuze aan 
    Binnen de verschillende aangeboden productgroepen (zoals dranken, brood, snacks etc.) biedt de horeca minstens één betere keuze aan. Dit geldt voor het uitgestalde aanbod én voor het aanbod in de automaten. Betere keuzes zijn gedefinieerd door het Voedingscentrum.
  • Op de opvallende plaatsen liggen betere keuzes

    De horeca hanteert deze drie uitstralingspunten:

  1. Op de opvallende plaatsen bij het uitgestalde aanbod staan alleen betere keuzes;
  2. Op de opvallende plaatsen in de automaten staan alleen betere keuzes;
  3. Als je eten of drinken aanbiedt bij de kassa, staan daar alleen betere keuzes. 

 

  • De horeca stimuleert water drinken
    In de horeca is water altijd beschikbaar, zowel bij het uitgestalde aanbod als in de automaten. We bieden een watertappunt, kannen met water of flesjes water.

Onze ambitie:

Spurd heeft de ambitie om de sportieve omgeving waar onze leden en bezoekers zich in bevinden, een omgeving te laten zijn met een gezonde uitstraling die gezonder gedrag stimuleert. De horeca in het Leeghwaterbad heeft de ambitie om structureel een “Bronzen Sportkantine” te zijn.

De horeca in het Leeghwaterbad werkt structureel aan een Gezondere Sportkantine
Het beleid laat duidelijk zien hoe de Horeca er ook op de lange termijn voor zorgt dat de kantine gezond blijft. Tevens is het één van de speerpunten in het contract van de horecaeigenaar, dat deze actief hierop let en het personeel hierop aanstuurt.

Met de horeca-afdeling heeft Spurd afgesproken dat ieder jaar het aanbod in de kantine in kaart wordt gebracht met de Kantinescan van het Voedingscentrum en de uitkomst te rapporteren aan de directie.